Stupid fish is swimming right into a fishing net. Taken on clean white background.

Klanten vormen het hart van elk businessmodel. Zonder (winstgevende) klanten kan geen enkel bedrijf lang overleven. Voor veel ondernemers is het de grootste zorg: hoe kom ik aan klanten? Dat geldt ook voor de deelnemers aan De Ploeg.

Veel ondernemers stellen die vraag in deze vorm: HOE kom ik aan m’n klanten. In De Ploeg doen wij graag een stapje terug, en stellen je de vraag: WIE zijn jouw klanten?

Weten wie je klant is maakt ondernemen en marketing een stuk makkelijker en effectiever. Dat werkt in twee richtingen. Jij stemt je zaken goed af op je doelgroep doordat je je klant goed kent, en daardoor kun je je klant beter en gerichter bereiken. Dit zorgt er vervolgens voor dat je klant beter weet waarom hij of zij met jou in zee zou moeten of willen gaan. Je klant weet waarmee jij hem kunt helpen, wat hij aan jou (je product, je dienst) heeft. Je bent herkenbaarder geworden bij de klant.

Wie op zoek gaat naar WIE eigenlijk jouw (potentiële) klanten zijn, verdíept zich in die klant. Een aantal vragen om je klant beter te leren kennen…

Welke klanten hebben nou écht behoefte aan jouw product of dienst? En wat hebben ze eraan om jouw product te kopen? Zijn het particulieren of bedrijven? Waar wonen ze? In Brabant? In heel Nederland? Kun jij je klanten gemakkelijk bereiken? Rechtstreeks of via tussenhandel of doorverwijzers? En hoe doe je dat dan? Hoe groot is je totale doelgroep, denk je? Waar baseer je dat op? Zijn er aanbieders op de markt die hetzelfde doen als jij? Dat is overigens niet per se een probleem, het is eerder een teken van een gezonde markt. Maar wie zijn die andere aanbieders dan? En waar halen zij hun klanten? Jij ook? En wat zijn eigenlijk belangrijke kenmerken of eigenschappen van jouw klanten? Met wie werk jij prettig samen, van welke klanten krijg jij energie?

Zo. Als je al deze vragen over je (potentiële) klanten kunt beantwoorden, weet je wie je klant is of kan worden. Dat verkoopt een stuk gerichter, prettiger en effectiever.

Wie z’n klanten kent, komt tot verrassende ontdekkingen. Misschien wel dat jouw product inderdaad van belang is, maar dat het de klant er nóg meer om gaat zaken met jou te doen. Omdat jij degene bent die je product of dienst van waarde maakt. Misschien moet je daarna nog even nadenken over welke klanten je liever niet hebt. Want dat kan ook weer veel duidelijk maken!