bmc

In De Ploeg zitten Tilburgse ondernemers van divers pluimage. Starters, doorstarters en mensen die hun bestaande bedrijfsopzet willen herijken. Ieder in een andere fase van zijn of haar bedrijf, maar wel met dezelfde behoefte: helder zicht op hoe zakelijk en persoonlijk succesvol te ondernemen.

In De Ploeg brengen deze ondernemers daarom hun bedrijf in kaart. Daarvoor gebruiken we het Business Model Canvas. Het BMC is een handige tool om je bedrijf op een overzichtelijke en visuele manier in kaart te brengen. Het heeft in de praktijk z’n sporen inmiddels wel verdiend. Het is een stuk minder ingewikkeld dan een ‘traditioneel’ bedrijfsplan, waarin je overzicht kunt kwijtraken en de samenhang tussen de diverse onderdelen niet meer helder is.

Aan de hand van negen bouwstenen beschrijft het BMC de vier hoofdgebieden van een onderneming: klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid. Je brengt door middel van dit model de bedrijfsonderdelen in kaart die van essentieel belang zijn om een gezonde, winstgevende onderneming te hebben die bovendien past bij de manier waarop jij wilt ondernemen. Het is zakelijk en persoonlijk tegelijk.

Voordelen van dit model? Het is visueel, schematisch, het past op een A4’tje, je hebt in één opslag een overzicht van al je bedrijfsaspecten, het is praktisch en to the point. Het helpt je na te denken over je bedrijf, je te onderscheiden van anderen en te vernieuwen waar dat nodig blijkt. En het belangrijkste: het is een samenhangend model. De elementen hebben directe invloed op elkaar. Wanneer er in één bouwsteen iets verandert, zullen de anderen mee moeten veranderen. En juist dat inzicht maakt jou als ondernemer krachtig, omdat je dan snel kunt sturen en ingrijpen wanneer dat nodig is.

Het BMC is overigens ontworpen door Alexander Osterwalder. Hij beschrijft het model uitgebreid in Business Model Generatie (2014). Het model is door iedereen vrij te gebruiken, en dat gebeurt ook veelvuldig. Ook in De Ploeg!