22-12-2016
prijskaartje

“Wat is je verdienmodel?” Die vraag heb je als ondernemer vast wel eens gekregen, of gesteld aan een andere ondernemer. Niet voor niets, want ondernemen doe je graag, je bent een kei in je vak, maar je doet het uiteindelijk om er je brood mee te verdienen. In het Business Model Canvas zoals we dat in De Ploeg gebruiken, is het dan ook een belangrijke bouwsteen. Hier wordt winst gegenereerd!

De manier waarop jij winst kunt maken is van verschillende factoren afhankelijk. Je product of dienst, je klant én van de manier waarop jij wilt ondernemen. Ken daarom de waarde van je product of dienst

Zet eens op een rij wat het jou ‘kost’ om het product of de dienst te leveren (tijd, materiaal, kennis). Maar daarnaast is er nog een ‘zachtere’ andere factor: wie ben jij? Want ook jij bent een factor in je verdienmodel…

Wij sporen deelnemers uit De Ploeg aan hun attitude naar geld en prijs van hun product of dienst te onderzoeken. Een goede prijs bepalen voor je product of dienst is voor veel ondernemers om verschillende redenen een lastig punt, dat weten we.

Persoonlijke belemmeringen (of, iets minder zwaar: persoonlijke overtuigingen) kunnen bij een goede prijs bepalen een rol spelen. Als jij graag een opdracht wilt, zul je misschien sneller toehappen bij een laag bod, of een offerte uitbrengen waartegen een opdrachtgever in jouw ogen geen ‘nee’ kan zeggen. Misschien vind je van jezelf dat je nog niet voldoende ervaring hebt. Ook kun je onzeker zijn over de waarde van je product (of je eigenwaarde). Wie ben jij dat jij je voor je product of dienst laat betalen? Inzien waar voor jou persoonlijke belemmeringen liggen is zeer zinvol in het licht van je verdienmodel. Vergis je niet, bijna iedereen heeft ze, in meer of minder (zichtbare) mate.

Vraag je ook eens af wat voor soort ondernemer wil je zijn als het gaat om je verdienmodel. Ben je een prijsvechter? Lever je productiewerk/grote aantallen? Lever je maatwerk en persoonlijke service? Ben je het type ‘u-vraagt-wij-draaien’ of de ‘altijd-en-overal-bereikbare’ ondernemer? En waar heeft jouw klant eigenlijk behoefte aan? Omschrijf maar eens hoe jij bekend wil staan bij je klanten. Als een ondernemer die…?

Kortom: je verdienmodel is geen harde optelsom van kosten en baten. De manier waarop jij inkomsten wilt generen moet passen in het totaalplaatje. Een goed verdienmodel is een match tussen je waardepropositie, je klant, jouzelf en de prijs voor je product/dienst. En veel van deze elementen zijn zakelijk en feitelijk te omschrijven, maar jijzelf bent dat niet. Althans, niet helemaal.

Werk daarom aan je persoonlijk ondernemerschap. Ken jezelf, weet wat je nodig hebt om een goede ondernemer te zijn en weet waar je nog aspecten mist. Zoek oplossingen voor die aspecten. En weet: het hoeft niet meteen perfect. Ondernemen kun je leren, mits je daar écht werk van maakt.